Sabtu, 16 Mei 2015

TRAVEL (1) : Mahasiswa Pendidik Ke Medan, Indonesia

Pada cuti pertengahan penggal yang lalu, satu program lawatan peringkat antarabangsa telah diadakan ke Medan, Indonesia yang disertai oleh hampir keseluruhan ahli kelas Pendidikan Islam 2. Lawatan ini menggunakan perkhidmatan pakej pelancongan syarikat Go Travel bagi melancarkan dan memudahkan lagi urusan pelancongan di Medan. Medan merupakan bandar yang keempat terbesar di Indonesia lepas Jakarta, Surabaya dan Bandung dan ianya juga ialah bandar terbesar di kepualauan Sumatera yang menampung kira-kira 2 juta orang penduduk.

Lawatan ini terbahagi kepada 2 kumpulan yang bertolak pada hari yang berbeza iaitu pada 8 Jun 2014 dan 9 Jun 2014. Penerbangan kumpulan pertama yang mula berlepas ke Medan, Indonesia daripada Lapangan Terbang Pulau Pinang pada jam 7.25 cuma mengambil masa lebih kurang 45 minit dan selamat mendarat di Lapangan Terbang Kualanamu yang terletak tidak jauh daripada Pekan Medan. Setelah selesai urusan imegresen di negara jiran ini, kami menaiki bas yang membawa kami ke Pekan Medan dan setelah tiba di salah sebuah pusat membeli belah, kami mengambil teksi untuk terus ke hotel.
Setelah tiba bagi urusan pendaftaran di hotel, kami dibawa makan di sebuah restoran yang menghidangkan makanan mengikut cara masyarakat (Padang/Minang) oleh salah seorang kenalan yang kami temui ketika di lapangan terbang. Pelayan di dalam restoran tersebut akan meletakkan seberapa banyak lauk pauk yang ada di atas meja dan bayaran akan dikenakan sekiranya kita mengambil lauk tersebut sama ada dihabiskan atau tidak. Bagi kami yang mengalaminya untuk pertama kali agak bingung dan teruja melihat cara makanan dihidang disini. Oleh kerana meja yang dipenuhi dengan lauk pauk, kami memilih lauk tertentu sahaja dan meminta mereka mengambil semula lauk yang tidak mahu dimakan. ‘Teh botol’ dikatakan begitu popular dalam kalangan masyarakat di sini. Namun begitu, rasanya tidak seperti ‘teh manis dingin’ yang lebih kurang sama rasanya dengan ‘teh o ais’ jika di Malaysia.

Di waktu petang, kami berjalan kaki untuk merasakan suasana di Medan dengan lebih santai. Kami bergerak ke Medan Mall yang berdekatan dengan hotel untuk mencari restoran bagi mengisi perut. Namun, di tengah pekan Medan ini tidak mempunyai banyak pilihan yang sesuai. Oleh yang demikian, kami menggunakan perkhidmatan ‘angkut’ yang berupa  van untuk ke Carrefour. Di sana, kami berkeputusan untuk menjamu selera di medan selera dan ada sebahagian daripada kami membeli sim kad Indonesia di sini bagi memudahkan hubungan komunikasi dengan keluarga di Malaysia.

Hari sudah semakin kelam, kami meneruskan perjalanan ke sebuah masjid di pekan Medan iaitu Masjid ***. Seni binanya yang sangat indah mampu memukau mata yang memandang biar dari luaran sahaja. Kebersihan di masjid ini juga dijaga dengan baik sekali. Kami singgah sebentar di sini bagi mengerjakan solat jamak Maghrib dan Isyak sebelum bergerak ke destinasi yang seterusnya. Kemudian, kami menaiki angkut untuk membawa kami ke Merdeka Walk. Merdeka Walk ini merupakan tempat yang harus dilawati sekiranya sampai di Sumatera Utara kerana suasananya yang dipenuhi dengan restoran bagi makanan Barat, Asia mahupun makanan Medan. Merdeka Walk juga dikenali sebagai pusat makanan, hiburan dan arena pertunjukan sekiranya mempunyai peluang. Kami singgah di sini untuk beristirehat sambil mengambil angin malam sebelum pulang ke hotel. Begitulah coretan perjalanan bagi hari pertama kami ke Medan.